Volkorenbrood of crackers?

Een knäckebröd bevat rond de 40 kcal en een sneetje brood ongeveer het dubbele. Dit klinkt dus gezond. Maar meestal neem je twee of drie crackers in plaats van één boterham, en hier kom je dus al gauw aan het dubbele aantal kcal. Op twee crackers gebruik je dan ook snel meer kaas, jam of vleeswaren dan dat je op één boterham zou doen. Zo kan jouw maaltijd die uit twee crackers met beleg bestaat, toch meer kcal bevatten dan... een belegde boterham.


Als we naar de hoeveelheid koolhydraten kijken zitten er per 100 gram meer koolhydraten in crackers dan in volkorenbrood. Maar één cracker weegt natuurlijk veel minder dan één boterham. In een gemiddelde volkoren cracker (14 gram) zit 9 gram koolhydraten, terwijl in een volkorenboterham (35 gram) ongeveer 14 gram koolhydraten zit.


Daarnaast is het slim om goed naar de vezels te kijken. Brood mag van de warenwet alleen volkoren heten als het van 100% volkorenmeel gemaakt is. Over volkoren crackers of knäckebröd zegt de warenwet niets, dus fabrikanten mogen volkoren op het pak zetten terwijl het gedeeltelijk of grotendeels van witte bloem gemaakt is. In een snee volkorenbrood zit 2,3 gram vezels en een cracker bevat 1,5 gram vezels per stuk. Met twee volkorencrackers krijg je dus in verhouding meer vezels binnen, mits het ‘echte’ volkorencrackers zijn. Check dus altijd het etiket van het product. Een tip als je liever crackers dan brood eet: stapel de crackers op elkaar, dan heb je dus maar 1x beleg nodig, je krijgt minder kcal binnen en toch genoeg vezels.


Brood bevat jodium, dit is een mineraal dat onmisbaar is om je schildklier goed te laten werken. In Nederland wordt dit toegevoegd aan het brood aangezien dit in de voeding weinig voorkomt. Aan de meeste crackers wordt geen jodium toegevoegd. Ook in zelfgemaakt brood kan het zijn dat er geen jodium in zit. Let hier dus goed op!


Conclusie: als je op de hoeveelheid koolhydraten of kcal in de voeding wilt letten dan is het niet perse beter om crackers te nemen in plaats van brood. Bij de meeste soorten crackers krijg je evenveel binnen als met 1 snee brood, dit door middel van extra beleg. Crackers zijn bijvoorbeeld een prima keuze als tussendoortje, maar het hoeft de broodmaaltijd niet te vervangen.